onsdag 8. desember 2010

Hjemmelaga fløtekarameller

Når jeg vae hjemme i Stavanger i november ble jeg invitert til Maren for å laget fløtekarameller. Dette er noe jeg alltid har hatt lysst å prøve, så det passet perfekt. Veldig enkelt, men fytti så godt. Disse karamellene smeltet bokstavlig talt på tungen, og går vel under karegorien fudge, som er slike karameller en kan kjøpe i smågodt avdelingen. Karamellmassen helte vi i en langpanne. Når den hadde stått litt i kjøleskapet tok vi den ut å rullet over den med en pizzarulle å laget rutemønsteret. Maren hadde kjøpt celofan som vi pakket dem inn i. Perfekt julegave om man legger dem i et fint glass og knytter et bånd rundt.

 Karamell-kokk Maren:)

De ferdige karamellene

Her i helgen fikk jeg lysst til å prøve meg igjen. Fant meg en oppskrift å satte i gang. Den går som følger:

2 dl Sukker
1 dl Sirup
1/2 ss Vaniljesukker
1 ss sm. Smør
3 dl Kremfløte

Ha alt i en gryte og la det få et oppkok. La det så småkoke til det får en sirupskonsistens ca. 45min. En trenger ikke røre konstant som i mange andre oppskrifter så det var en fordel. Når du har fått en klissen og god konsistens med en mørke oransje farge heller du dette over i en langpanne med bakepapir. Etter at den har stått i kjøleskapet i et par min tok jeg den ut og rullet over med en pizzarull. Disse karamellene ble helt annerledes i konsistensen enn dem vi laget sist. Kan vel si at disse minnet litt om smørbukk. Knallgode disse også. Oppbevares i romtemperatur. Det varte ikke lenge før de forsvant, utrolig hektende!




Nå har holder jeg på å bake foccatcha som jeg skal ha med på julebordet i nordmaraka med klassen i kveld. Har aldri laget det før så blir spennende å se om det blir godt. Så får jeg lese litt mer anatomi før det bærer til skogs:)

Ha en fin dag!

2 kommentarer:

  1. Her e d tomt for de me lagde for noen uker siden, så i helgå ska eg prøve meg på disse her. Så greit me ingredienser ein stort sett har i hus (og ikkje minst at ein slippe å stå å røre heile veien...) :)

    SvarSlett
  2. Ja de blei slukt me ein gang den porsjonen me laga som du hadde me:) Men prøv deg på disse, syykt gode de og, og veldig greie å laga.

    SvarSlett