lørdag 14. mai 2011

Verdens BESTE kyllingsalat

Nå er jeg ferdig på skolen for godt, 
ihvertfall med tanke på min allmennlærer utdanning. 
Skal ikke si at jeg ikke kommer til å ta ett år til for å bli adjunkt med opprykk,
 men det blir ikke nå for å si det sånn!
Etter 5 år på skolebenken var det både en litt tom, men aldeles herlig følelse som dukket opp.
Livet kan liksom endelig starte!
Nå er det bare å vente i spenning på hvor min kjære havner til høsten 
slik at jeg også kan begynne å søke jobber. 
Nervepirrende! 
Igår var vi å spiste på en resturant som heter Yayas. 
Måtte jo feire at jeg er ferdig, og at min kjære sågodt som er ferdig. 
Det var en utrolig plass å spise! 
Nydelige smaker hentet fra det thailandske kjøkken.
De har hentet alt interiøret fra Thailand,
 og i løpet av kvelden blir alt lys slukket og vi fikk oppleve en regnstorm. 
I denne forbindelse med asiatisk mat tenkte jeg gi dere en oppskrift på en helt nydelig salat som er asiatisk inspirert. 
Min absolutte favoritt!

-ca. 500g tunfisk, ca. 400 g kyllingbryst eller mørt biffkjøtt
-1 stort hode romersalat, issalat, kinakål eller rød ekebladsalat (3 pakkning med ulike salater passer perfekt)



MARINADE 
2ss soyasaus(helst lys)
1ss mørk sesamolije
1ts asiatisk chilisaus
1-3 ts meget finhakket frisk ingefær

INGREDIENSER
-1 rød paprika
-1pk sukkererter
-100g sopp f. eks champinjonger eller enokisopp
-8-12 minimais kolber
-2 dl cashewnøtter
-4ss olje
-1- 1 1/2 revet fersk permesan
-2dl koreanderblader
-grovhakket salt og nykvernet pepper

SALATDRESSING
-3/4 
-1ss brunt sukker
-1ss soyasaus, helst lys
-1dl extra-virgin olivenolje
-1/2 ts asiatisk chilisaus
-1/2 ts salt
-2 hvitløkfedd (presset)

Kjøttbitene skal ligge i marinaden fra 15min- 8timer i kjøleskap.
Del opp alle grønnsaker og salat, og sett det kjølig. 
Stek kjøttet og dryss deretter dette over salaten. 
Drypp salatdressingen over og vend. 
Dryss til slutt over koriander, parmesanost og litt salt og pepper. 
Serveres med en gang:)


Håper det smaker!

Idag skal vi på avsluttningstur med klassen. 
Blå himmel, sol, grilling, leker, god drikker og nydelige folk.
Sommer!

Ha en fin helg så snakkes vi snart!

1 kommentar:

  1. Gratulera med fullført utdanning! :) Kjenne den godfølelsen!;)
    Me vurdere å flytta te Stavern/Larvik, ittesom han har søgt politihøgskulen der. Men mange ting å ta hensyn te, så me får se ke det blir te:)

    Nyt ferien, og lykke te med jobbsøking! :)

    SvarSlett